Dobrze w sformułowanych pracach dyplomowych czy magisterskich fundamentalne znaczenie posiada prawidłowo określony problem badawczy w kontekście całego procesu badawczego. To właśnie od sformułowania tego zagadnienia zależy wybór właściwych technik i metodami badań, trafna interpretacja uzyskanych wyników oraz wkład wniesiony w rozwój danej dziedziny wiedzy. Określenie problemu badawczego jest kluczowym krokiem, który ułatwia planowanie badań i efektywną alokację zasobów. Choć etap ten wydaje się prosty, doświadczenie akademickie wyraźnie pokazuje, iż wielu studentów popełnia tutaj poważne błędy, co negatywnie przekłada się na jakość ich pracy licencjackiej lub magisterskiej. Celem prezentowanego tekstu jest analiza najczęściej występujących błędów metodologicznych związanych właśnie z formułowaniem problemu badawczego oraz wskazanie konkretnych strategii, pozwalających uniknąć tych trudności. Omówione zostaną kwestie dotyczące nieodpowiedniego zakresu formułowanych zagadnień—zarówno zbyt szerokiego, jak i nadmiernie zawężonego—innych problemów, związanych z brakiem nowości lub brakiem testowalności zagadnienia a także sytuacji, gdy samo sformułowanie okazuje się mało precyzyjne lub źle określone językowo. Mając świadomość tej problematyki, znacznie łatwiej można poprawnie sformułować efektywny problem badawczy.
Spis Treści

Problem Zbyt Ogólny i Niekonkretny
Jednym z najczęstszych błędów popełnianych na etapie formułowania zagadnienia do pracy licencjackiej czy pracy magisterskiej jest sformułowanie zbyt szerokiego, mało konkretnego zagadnienia. Problem badawczy o nadmiernie rozbudowanym zakresie merytorycznym oraz niejasnym kierunku akademickim rodzi istotne trudności metodologiczne: staje się trudny do operacjonalizacji oraz wymaga przeprowadzenia nieadekwatnie szerokich i skomplikowanych analiz. Skutkiem tego jest nie tylko ryzyko długotrwałego zbierania materiału, ale także powierzchowna interpretacja wyników lub zupełna niemożność ich właściwego skomentowania. Ważne jest zrozumienie, jakie czynniki wpływają na określenie problemu badawczego, aby uniknąć tych trudności.
Wyjątkowo ogólne sformułowania, takie jak “Wpływ internetu na młodzież” czy “Znaczenie edukacji”, nie sugerują jasnego ukierunkowania w badaniach. Tego rodzaju szerokie ujęcia uniemożliwiają przeprowadzenie szczegółowej oraz właściwie ukierunkowanej eksploracji empirycznej. Podobnie dużym błędem będzie nadana zbyt szeroka forma problemom takim jak „Kultura organizacyjna w korporacjach” – bez sprecyzowania branży, rynku czy rodzaju aspektów organizacyjnych promowanych przez dany sektor.
Granice pracy naukowej są kluczowe dla określenia celów, uwarunkowań oraz zakresu badania. Sformułowanie problemu wymaga od badacza wiedzy oraz zrozumienia literatury przedmiotu, co pozwala na dokładne planowanie i realizację pracy naukowej.
Aby uniknąć pułapki określanej jako zbyt szeroki problem badawczy, należy zastosować technikę zawężania tematu poprzez dokładne ustalenie parametrów zagadnienia. Istotną rolę odgrywa tutaj precyzyjne określenie kontekstu przedmiotowego (jakiego aspektu problem dotyczy), zakresu geograficznego (miejsce, region), czasowego (w jakim przedziale zostanie prowadzone badanie) oraz grupy-kohortowej odbiorców czy badanych respondentów. Dokumentnie przeprowadzone zawężenie tematu skutkuje znaczniejszą przejrzystością i ułatwia przygotowanie metod operacyjnych badań.
Przykładowo, wspomniany ogólny temat „Wpływ internetu na młodzież” mógłby być przetransformowany w ściśle zdefiniowany problem badawczy: „Wpływ korzystania z serwisów społecznościowych (aspekt) na relacje społeczne (rodzaj wpływu) u młodzieży w wieku gimnazjalnym (grupa wiekowa) dużych miast województwa mazowieckiego (zakres geograficzny)”. Tym samym pierwotnie niedookreślony temat uzyskuje jasny kontekst i jest gotowy do operacjonalizacji oraz analizy metodologicznej. Odpowiednia konkretyzacja problemu pozwoli zamożniej wykorzystać wnioski przewidziane przy pomiarze empirycznym i nada pracom naukowym właściwego ukierunkowania.
Problem Zbyt Wąski i Trywialny
Podczas formułowania tematyki badawczej wielu studentów popełnia kolejny poważny błąd metodologiczny, jakim jest sformułowanie nader wąskiego lub trywialnego problemu badawczego. Taki charakter zagadnienia związany jest przede wszystkim z jego zanadto specyficznym lub oczywistym ukierunkowaniem, przez co uzyskanie wartościowych teoretycznie i praktycznie rezultatów staje się mało prawdopodobne. Istotą wadliwości tych zagadnień jest ich nikła wartość naukowa, trudność lub wręcz brak możliwości szerszych uogólnień oraz nierzadko rażąca przewidywalność wyników. Właściwie sformułowany główny problem badawczy stanowi fundament procesu badawczego.
Przykładowymi ilustracjami źle sformułowanych wąskich bądź trywialnych pytań są między innymi: „Czy studenci kierunku zarządzania na Uniwersytecie Ekonomicznym w Poznaniu preferują kawę z mlekiem czy bez mleka?” albo „Czy kolor długopisu wpływa na czytelność notatek wśród studentów wydziału Filologii Polskiej Uniwersytetu Warszawskiego?”. Choć odpowiedź na nie jest możliwa empirycznie, uzyskane dane, nawet poprawnie przeanalizowane, nie wnoszą istotnego wkładu do obecnego stanu wiedzy akademickiej oraz pozostają mało użyteczne poza specyficznym kontekstem, w którym były zbierane.
W celu uniknięcia tego błędu należy koncentrować się na szerszym kontekście teoretycznym i znajdować wątek, który umożliwi rozleglejszą analizę problemu oraz tworzenie rekomendacji albo implikacji praktycznych związanych z prowadzonym badaniem. Sformułowanie hipotezy badawczej jest kluczowym etapem w procesie badań, ponieważ odpowiednie zdefiniowanie problemu badawczego i postawienie pytań jest niezbędne do dalszej realizacji projektu badawczego. Nawet pozornie trywialny temat ma szanse stać się wartościowy, jeśli rozważymy go w kontekście teoretycznych modeli lub zastosowania specyficznych, innowacyjnych perspektyw metodologicznych. Na przykład zagadnienie wpływu koloru materiałów piśmienniczych na efektywność uczenia się warto będzie poszerzyć, wiążąc je z psychologią poznawczą i neurotroficzną teorią empiryczną – „W jaki sposób kolor używanego do sporządzania notatek materiału piśmienniczego wpływa na efektywność zapamiętywania oraz szybkość uczenia się nowych informacji?”. Dzięki precyzyjnemu umiejscowieniu problemu badawczego w szerszym ujęciu, zagwarantuje się nie tylko wyeliminowanie problema trywialności, ale również realne znaczenie naukowe podjętych badań.
Problem Nieoryginalny (Powielanie Badań)
Kolejnym istotnym błędem w projektowaniu badań jest konstruowanie zagadnień badawczych pozbawionych cechy oryginalności, co skutkuje powieleniem istniejących opracowań naukowych. Prawidłowo sformułowany problem badawczy powinien wnosić wartość dodaną do danej dziedziny, otwierając nowe perspektywy intelektualne lub wzbogacając warsztat teoretyczny i metodologiczny. Gdy dochodzi jedynie do powtórzenia już przeprowadzonych analiz, wykorzystując jedynie odmienną próbę badawczą bez zagwarantowania jakiejkolwiek nowej refleksji metodologicznej bądź teoretycznej, opracowanie w sposób ewidentny traci wartość naukową.
Przykładowo, powtarzające się prace dyplomowe na temat „Wpływu motywacji na osiągnięcia uczniów szkół podstawowych” często nie wnoszą oryginalności pod względem podejścia, zmiennych badawczych czy interpretacji uzyskanych danych. Innym przykładem jest zagadnienie „Postawy konsumentów wobec żywności ekologicznej”, często realizowane wielokrotnie przy użyciu zbliżonych grup respondentów, teoretycznych kontekstów oraz technik ankietowych, a jedynie prowadzonych na innych rynkach lokalnych. Badacz nie jest wówczas zdolny wyprodukować nowej, znaczącej wiedzy do danej dziedziny nauki.
Aby uniknąć błędu powielania, znaczącą rolę odgrywa rzetelnie i dokładnie wykonany przegląd literatury przed sformułowaniem właściwego problemu. Dzięki szczegółowej analizie wcześniejszych badań można wskazać potencjalne luki w obszarze poznawczym oraz wybrać zagadnienia, które realnie wymagają uzupełnienia lub pogłębienia. Replikacja istniejących badań nie jest błędem sama w sobie, jednak powinna ona wnosić jakościową zmianę, na przykład poprzez zastosowanie odmiennej metodologii, zbadanie innej populacji, zastosowanie nowych instrumentów pomiarowych albo wykorzystanie niebadanych do tej pory kontekstów społecznych lub kulturowych. Oryginalność nie wyklucza wcześniejszych teorii, natomiast wymaga świeżego spojrzenia na istniejącą literaturę przedmiotu i znalezienia takich obszarów, których eksploracja będzie istotnym uzupełnieniem istniejącego już dorobku naukowego. Rozwiązania zagadnień badawczych sformułowane z uwzględnieniem kryterium nowości zawierają potencjalne implikacje o charakterze zarówno naukowym, jak i praktycznym, stając się jednocześnie bodźcem dla dalszych badań.
Problem Niemożliwy do Zbadania (Nietestowalny)
Częstym uchybieniem na etapie planowania badań naukowych jest skonstruowanie zagadnienia, które nie daje się zbadać empirycznie. Nietestowalny problem badawczy można określić jako sytuację, w której postawione pytanie przekracza rzeczywiste możliwości badacza, a zebranie adekwatnych danych empirycznych okazuje się niemożliwe. Wynikać to może zarówno z nieosiągalności grupy respondentów, braku odpowiedniego instrumentarium metodologicznego lub technik badawczych, jak choćby ze złożonych ograniczeń natury etycznej i formalnych, które uniemożliwiają konstrukcję operacyjną badanego zagadnienia. Wybór odpowiednich metody badawcze, takich jak ankieta czy wywiad, jest kluczowy w formułowaniu hipotez badawczych oraz analizie i weryfikacji założeń badawczych.
Przykładami powyższych błędów są sformułowania mieszkańców abstrakcyjnych problemów takie jak: „Czy istnieje życie pozaziemskie?”, albo „Jaka jest prawdziwa natura ludzkiej świadomości?”. Mimo że pytania tego rodzaju mogą być interesujące z perspektywy filozofii bądź popularyzacji nauki, to nie są to operacjonalizowalne zagadnienia naukowe dla potrzeb klasycznych badań dyplomowych. Nietestowalność wynika także często ze względów etycznych; przykładem może być problem badawczy dotyczący „Wpływu traumatycznych doświadczeń w dzieciństwie na rozwój osobowości dorosłego”, o ile wiąże się z przekraczaniem etycznie dopuszczalnych granic w uzyskiwaniu danych.
Ważnym krokiem jest sformułować problem badawczy w sposób, który jest testowalny i operacjonalizowalny. Zasadniczą metodą zapobiegania formułowaniu problemów nietestowalnych jest właściwa ich operacjonalizacja, czyli przeniesienie problemu naukowego z poziomu abstrakcyjnych, ogólnych koncepcji do poziomu konkretów możliwych do ustalenia empirycznego. Proces ten obejmuje między innymi staranne wskazanie mierzalnych zmiennych lub cech do obserwacji oraz dostępnych metod zbierania informacji. Przyjęcie realistycznej perspektywy co do obciążenia badawczego, wyboru grupy uczestniczącej w badaniu oraz uwzględniania ograniczeń środowiskowych czy etycznych warunków procesu naukowego znacząco minimalizuje ryzyko sformułowania błędnie nietestowalnego problemu badawczego. Dzięki jasnemu ustanowieniu celów oraz realnym określeniu możliwości badawczych można prowadzić skuteczne projekty akademickie, których efekty będą odpowiednio osadzone w sprawdzalnych i mierzalnych faktach.
Problem Niejasny i Wieloznaczny w Kontekście Problemów Badawczych
Zagadnienie sformułowane w sposób niejasny lub wieloznaczny generuje poważne problemy metodologiczne, ograniczając sens oraz możliwość przeprowadzenia badań. Niejasny problem badawczy oznacza brak koniecznej precyzji terminologicznej i koncepcyjnej, spełniającej wymogi pracy naukowej. Charakteryzuje go używanie niewyjaśnionych, ogólnych lub wieloznacznych terminów oraz zwrotów, co w konsekwencji skutkuje trudnościami na etapie wyboru metod oraz bezpośrednio utrudnia właściwą interpretację uzyskanych wyników badawczych.
Przykładami źle sformułowanych zagadnień badawczych tego rodzaju mogą być pytania: „Czy demokracja jest dobra?” albo „Wpływ szczęścia na sukces”. Sformułowania te są zbyt ogólne, niedefiniowalne empirycznie oraz ujęte za pomocą niejednoznacznych i subiektywnie rozumianych kategorii pojęciowych (takich jak „dobra demokracja”, „szczęście”, „sukces”). Wynikająca z tych ustaleń wieloznaczność wyraźnie utrudnia prowadzenie badań o precyzyjnych ramach albo wręcz uniemożliwia jasną interpretację i przedstawienie znaczących naukowo ustaleń.
Chcąc skutecznie uniknąć niejednoznaczności terminologiczno-konceptualnej w budowaniu pracy badawczej, badacz musi najpierw zwrócić uwagę na prawidłowe formułowanie definicji operacyjnych używanych w danym kontekście kategorii naukowych. Chodzi tutaj o precyzyjne, metodologiczne zdefiniowanie każdego istotnego pojęcia wykorzystywanego w realizacji danego tematu. Redukcja wieloznaczności polega również na unikaniu trudno definiowanych pojęć języka potocznego, fachowego żargonu lub wartościujących słów w treści sformułowanego problemu. Zagadnienia badawcze powinny cechować prostota oraz ekspercka precyzja językowa wpływająca na łatwiejszą bezpośrednią empiryczną operacjonalizację terminów. Wyższa precyzja sformułowań umożliwia zastosowanie wyraźnych i mierzalnych wskaźników badawczych oraz narzędzi metodologicznych do rzetelnej weryfikacji zaplanowanych hipotez. Powstający w tym procesie jasno sformułowany i transparentny problem badawczy sprzyja ponadto przejrzystej interpretacji wyników badawczych na dalszych etapach pracy naukowej.
Problem badawczy, który nie jest pytaniem
Jednym z często popełnianych błędów związanych ze sposobem konstruowania zagadnienia badawczego jest potraktowanie problemu jedynie jako ogólnego stwierdzenia lub niejasnej frazy, zamiast sformułowania go explicite w postaci jasno skonkretyzowanego pytania badawczego. Problem badawczy przedstawiony wyłącznie w formie rzeczowego opisu lub zdania oznajmującego nie podaje właściwego ukierunkowania naukowego, utrudniając tym samym ustalenie zamierzonych celów badawczych, logicznych hipotez i procedur metodologicznych.
Typowe przykłady tak błędnie skonstruowanych problemów zdarzają się często. Studenci formułują zazwyczaj takie problemy jak: „Analiza wpływu bezrobocia na zachowania mieszkańców miasta Krakowa” albo „Uwarunkowania lojalności konsumenta wobec wybranych marek kosmetycznych”. W tych przypadkach badacz nie określił jasno pytania kierunkowego, a jedynie ogólnikowo zarysował temat analiz. W rezultacie brak szczegółowego doprecyzowania sprawia, że zaplanowanie dalszych etapów badań—doboru metod oraz konkretnych narzędzi i wskaźników staje się trudne lub nieefektywne.
Hipoteza badawcza jest przypuszczeniem dotyczącym wyników badania, które powinno być weryfikowane na podstawie danych. Jest kluczowa dla przeprowadzenia badań i ich interpretacji, ponieważ pomaga w precyzyjnym określeniu, jakie dane są potrzebne i jak je analizować.
Aby tego błędu uniknąć, należy zawsze formułować problem badawczy jako jasno określone pytania, które precyzują dalszy plan postępowania naukowego. Poprawnie skonstruowanym pytaniem mogłoby np. być przekształcenie powyższego przykładu na konkretne sformułowania: „Jak wzrost poziomu bezrobocia w latach 2018–2023 wpłynął na zachowania konsumpcyjne mieszkańców Krakowa?” lub „Jakie czynniki społeczno-ekonomiczne mają decydujący wpływ na poziom lojalności klientów wobec marek kosmetycznych dla kobiet w przedziale wiekowym 20–35 lat?”.
Przekształcenie zagadnień badawczych w pytania powoduje nadanie im klarownej struktury ukierunkowanej bezpośrednio na eksplorację odpowiedzi. Właściwie postawione pytania wskazują badaczowi sposób prowadzenia analiz oraz dobór metodologii. Pomagają również precyzyjnie określić, które ze zgromadzonych danych są wymagane, a także w logiczny sposób prowadzą do sformułowania wniosków uzupełniających wiedzę naukową.
Dlaczego Poprawne Sformułowanie Problemu Badawczego Jest Istotne?
Staranne określenie celów badań naukowych wymaga świadomego unikania typowych błędów metodologicznych. Wyróżnić można tutaj zarówno kwestie związane z zakresem problemu (zarówno przykłady nadmiernie szerokich, jak i zbyt zawężonych zagadnień), jak również kwestie za niskiej oryginalności proponowanych problemów czy też konstruowania zagadnień nietestowalnych. Nie mniej ważne są trudności związane z niewłaściwym lub wieloznacznym doborem terminologii naukowej oraz zdarzenia sytuacji, gdy problem formułowany jest błędnie, ponieważ nie ma formy wyraźnego pytania. Przedstawienie szczegółowych problemów badawczych może pomóc w uniknięciu tych błędów, ilustrując konkretne zagadnienia związane z głównym problemem badawczym.
Aby efektywowne uniknąć pojawiających się często błędów, konieczna jest dogłębna analiza literatury naukowej pozwalająca na identyfikację luk badawczych. Istotna okazuje się także precyzyjna definicja operacyjna stosowanych w pracy pojęć oraz odpowiednie dostosowanie tematyki badań do możliwości realizacji empirycznej. Operacjonalizacja zapewnia lepszą mierzalność założeń badawczych, ułatwia zbieranie danych i klarowne ich analizowanie. W kontekście formułowania problemów badawczych, zadawane pytania odgrywają kluczową rolę, pomagając w rozwianiu wątpliwości i precyzyjnym określeniu zakresu badań.
Warto pamiętać, iż poprawne sformułowanie problemu badawczego rzutuje na całą pracę dyplomową – licencjacką oraz magisterską. Określając precyzyjnie, jasno i metodologicznie poprawnie swój główny zakres zainteresowań naukowych, student uzyskuje solidny fundament do prawidłowego przebiegu realizacji badań, osiągnięcia znaczących empirycznych rezultatów oraz napisania wartościowej rozprawy naukowej, której wyniki realnie wzbogacą dorobek badanej dziedziny wiedzy.